Update 2

Gepubliceerd op 15 april 2021 om 19:43

We zijn ondertussen weer een aantal weken verder sinds mijn laatste update. En ik deel maar al te graag met jullie dat alles weer de goede kant op aan het gaan is. Sinds mijn breekpunt en het weer beginnen met medicatie is er veel veranderd. Ik ervaar meer rust in mijn hoofd en ben steeds minder aan het piekeren. Ook zijn alle lichamelijke klachten (die voornamelijk voortkwamen vanuit stress) naar de achtergrond verdwenen.

 

Ik ben niet meer heel de dag misselijk. Ook heb ik ondertussen al een tijdje geen angst- paniekaanval gehad (afkloppen). Het eerste gesprek met de praktijkondersteuner was prettig en ik voelde mij op mijn gemak bij haar. Al bij al denk ik dat de conclusie getrokken kan worden dat ik daadwerkelijk op tijd aan de bel heb weten én durven te trekken. Want als ik langer door was gegaan met alle klachten, negatieve gevoelens en gedachtes was ik veel verder van huis geweest nu.

 

De heftigste en meest intense periode lijkt voor nu weer achter de rug. Wel is van uiterst belang voor mij om alert te blijven. Mijn balans te blijven herontdekken én vooral heel goed luisteren naar mijn lichaam. Binnenkort ga ik een signaleringsplan opstellen, ik ga dit bespreken met de praktijkondersteuner volgende week. Door mijn ervaringen op het gebied van (een slechte) mentale gezondheid, weet ik al veel over mijn lichaam (en geest). Het wordt nu zaak de rode vlaggen overzichtelijk uit te stippelen, met daarbij behorende stappen die ik kan ondernemen als deze zich weer aandienen.

 

Tegelijkertijd heb ik veel inzicht opgedaan over waarom het wederom zo is gelopen de afgelopen weken en maanden. Dit inzicht en de meespelende factoren voorzien mij van waardevolle informatie waar ik de rest van mijn leven profijt van zal hebben. Wel zit ik nog deels in een tweestrijd. Ik weet dat ik volledig moet accepteren hoe ik ben. Op welke dingen ik moet letten en dat ik nou eenmaal psychisch wat kwetsbaarder ben dan sommige. Ik werk hier hard aan. Acceptatie komt niet vanzelf, ook dat is weer een proces. Een proces waar ik momenteel middenin zit. Ergens voelt het oneerlijk. Waarom heb ik dit nou weer? Waarom kan het niet gewoon makkelijker zijn? Waarom is het leven zo oneerlijk? Allemaal vragen die nog in mijn hoofd spelen.

 

Wat ik in een eerder schrijfsel ook al aangaf, ik moet de Ewaja filosofie weer volledig gaan omarmen. Ik doe mijn stinkende best hiervoor. Sommige dagen lukt dit beter dan andere, maar ik ben er bewust mee bezig. Het beste maken van de situatie zoals die is. Kijken en voelen wat goed werkt voor mij. Ook wil ik verder groeien in mijn openheid. Natuurlijk ben ik sinds mijn breekpunt ontzettend open geweest. Zowel naar jullie als alle mensen in mijn omgeving. Echter wil ik gaan leren hoe ik dit ook kan doen wanneer er geen sprake is van een breekpunt.

 

Het inzetten van praten als medicijn. Mijn trots en ego eerder aan de kant zetten en mezelf toestaan om kwetsbaar, eerlijk en open te zijn in de relaties met mijn mensen. Want ik ben er andermaal achter gekomen dat ik omringd ben met ontzettend lieve, ondersteunende en begripvolle mensen. Het is zonde als ik hier niet vaker gebruik van maak. Zelf probeer ik altijd klaar te staan voor iedereen. Iedereen een hart onder de riem te steken wanneer dit nodig is. Mensen te motiveren, te steunen en het bieden van simpelweg een luisterend oor. Ik weet hoe fijn dit voor iedereen is. Nu is het zaak hier zelf vaker gebruik van te maken.

 

Het geven van advies is vaak makkelijker dan het uitvoeren van advies dat je krijgt. Ik blijf dit een bijzonder fenomeen vinden. Wellicht dat ik daar in de toekomst nog een gedachtespinsel over ga schrijven. Voor nu probeer ik het advies wat ik andere geef, zo goed mogelijk zelf toe te passen. Voor iedereen die momenteel door een lastige periode gaat, ga ik een aantal punten van advies voorleggen. Deze punten zijn onderdeel van mijn huidige bouwstenen in mijn herstel. Echter wil ik deze gaan combineren met mijn dagelijkse leven (ook wanneer alles goed gaat). Want op die manier kunnen deze bouwstenen gewoontes worden. Gewoontes die hoe dan ook een positieve invloed op mijn leven zullen hebben.

 

  1. Zorg voor genoeg lichamelijke beweging

Ik hoef niemand te overtuigen van het belang en alle voordelen van het bewegen van je lichaam. Wel is dit in de huidige coronacrisis wat moeilijker dan voorheen. Maar daar gaan we ons niet op focussen. We kijken naar wat wel kan. Hoe druk je dag ook is, iedereen heeft tijd om één of twee keer per dag even te gaan wandelen. Dit kan zo lang of kort zijn als je zelf prettig vind. Dit kan alleen zijn. Met muziek, zonder muziek. Je kan gaan wandelen met anderen. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je dit in je dagelijkse ritme bouwt. Kom even uit je kamer, uit je huis. Ga naar buiten. Beweeg. Adem frisse lucht in. Zoek de natuur op. Ik beloof je dat dit wonderen doet.

 

  1. Zet jezelf op de eerst plaats

Dit betekent niet dat je als een grote egoïst door het leven moet gaan. Maar zorg ervoor dat je eerst goed voor jezelf zorgt, want alleen dan kan je er volledig zijn voor de mensen waar je om geeft. Cijfer jezelf niet volledig weg door je enkel bezig te houden met de problemen van andere. Ook al lijken de problemen van hen soms groter en moeilijker, als jij een probleem hebt (hoe klein dat misschien ook voelt voor jezelf), pak dat probleem met beide handen aan. Praat erover, zoek naar oplossingen en buig het om.

 

  1. Luister naar je lichaam én geest

Vertrouw op je gevoelens, je intuïties en de signalen die je krijgt. Sta hier volledig voor open, luister aandachtig en handel op gepaste wijze. Hoe meer je in balans bent met jezelf, de totaliteit van wie je bent en wat je voelt, des de makkelijker je kan handelen in situaties die moeilijk zijn. Wees ook hier niet bang om voor jezelf te kiezen. Je bent niemand een verantwoording schuldig als je naar je lichaam luistert en daardoor voor jezelf kiest.

 

  1. Bouw ontspanningsmomenten in

Er zijn veel manieren hoe je dit kan doen. Je kan die ontspanning halen uit een wandeling, uit sporten, uit lezen, mediteren, puzzelen, breien en nog veel meer. Ga op onderzoek uit. Ga dingen doen. Onderneem, ervaar en reflecteer. Wat werkt voor jou? Zelf haal ik veel uit de dagelijkse wandelingen die ik maak. Ook doe ik met regelmaat voor het slapen gaan een ontspanningsoefening. Bij deze oefening ben je een kwartier bezig met het ontspannen van al je spiergroepen. Daarnaast is het een semi-meditatie. Mocht je dit een keer willen proberen: google naar ‘Ontspanningsoefening Jacobson’. Deze oefening kan je ook gedurende de dag doen als je erg onrustig bent en veel stress ervaart.

 

  1. Blijf bezig en vier de ‘kleine’ overwinningen

Deze overwinningen zijn stiekem super groot. Wanneer je een moeilijke dag en/of week hebt, kunnen de meest simpele dingen soms teveel en te moeilijk lijken. De sleutel is om bezig te blijven. Wellicht kan je wat minder doen op een dag dan dat je je eigenlijk voorgenomen had. Dit is oké. Maar pak de taken op die je nog wel kan doen. Door jezelf te pushen en ook op een kut dag bezig te blijven, zal je uiteindelijk toch met een voldaan gevoel naar bed gaan. Dit fijne gevoel kan je dan meenemen naar de volgende dag. Want als het gister gelukt is om ondanks alles toch dingen te ondernemen, waarom zou dat vandaag dan niet lukken? Op deze manier kan je momentum opbouwen.

 

  1. Geef jezelf de tijd en ruimte

We leven in een drukke, altijd veranderde maatschappij. Iedereen doet van alles. Iedereen heeft allerlei successen. Mijlpalen die iedereen met de hele wereld deelt d.m.v. social media. Besef dat jij jouw leven leidt. Jij bewandelt je eigen pad. Er zijn geen regels en afspraken wanneer je wat bereikt moet hebben. Of wanneer je wat gedaan moet hebben. Geef jezelf de tijd en ruimte om jouw leven op jouw tempo en manier in te vullen. Leef jouw leven voor jezelf, doe wat jouw gelukkig maakt. Doe wat goed voelt. Zorg ervoor dat jij elke dag werkt aan jezelf, dat jij kan groeien. De doelen, dromen en ambities zullen uiteindelijk uitkomen. Wellicht niet in de volledigheid zoals je het in je hoofd geschetst hebt, maar uiteindelijk is het pad dat je bewandelt belangrijker dan het ‘resultaat’. Dit pad bewandel je elke dag. Het gewenste resultaat kan en zal vaak veranderen gedurende de tijd. Gun het jezelf om te groeien, kies je eigen route en wanneer nodig, pas de navigatie aan.

 

Aangezien het ondertussen al weer best een lang schrijfsel is geworden zal ik gaan afsluiten. Besef dat je nooit alleen bent. Iedereen heeft zijn of haar eigen problemen, uitdagingen en lastige situaties. Wees lief voor jezelf. Wees lief voor elkaar. Er is al genoeg haat, negatieve energie en woede op deze aardbol. Zorg ervoor dat jij daar geen onderdeel van uitmaakt.

 

Alleen maar liefde.

 

Rick Herman Peter

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.