Blijf in beweging

Gepubliceerd op 29 april 2021 om 19:33

Het leven gaat niet over rozen. Deze uitspraak geldt ook voor herstel. Er zullen momenten zijn dat alles lekker gaat en je amper tot geen last hebt van je klachten. Zulke momenten probeer ik altijd te koesteren, want deze momenten gaan vroeg of laat weer voorbij. Er zijn namelijk ook dagen dat alles even helemaal ruk is. De klachten zich opstapelen en het moeilijk is om de dag überhaupt door te komen. Herstel zal altijd een som zijn van het aantal stappen dat je in voorwaartse richting hebt weten te zetten, en de stappen die je in tegenovergestelde richting hebt gezet.

 

Waar het om draait is dat je hoe dan ook in beweging blijft. Een stap achteruit is niet meteen iets negatiefs, alhoewel het gemakkelijk is dit zo te ervaren. Soms is een stap terug simpelweg even nodig. Even pas op de plaats maken en inventariseren. Waarom voel je je nu zo? Is er iets gebeurd? Wat het heeft geactiveerd? Is het een samenloop van verschillende factoren? Ligt het buiten jezelf? Ligt het binnen jezelf? Is het een combinatie van die twee? Op momenten dat het even minder gaat is het van cruciaal belang om bij jezelf stil te staan hoe het komt. Want juist in deze momenten van reflectie zitten ontzettend belangrijke lessen en wijsheden verscholen.

 

Zulke vragen kan je voor jezelf beantwoorden op verschillende manieren. Zo kan je deze vragen nagaan in je gedachten en ze in je hoofd een voor een nalopen. Je kan hierover in gesprek gaan met iemand, als je daar behoefte aan hebt. Je kan ze ook uitschrijven. Er is geen goed of fout hierin. Ga na wat werkt voor jou, trek de waardevolle lessen uit de situatie en neem deze mee als tools voor in de toekomst.

 

De afgelopen dagen heb ik zelf even een dipje gehad. Ik sliep weer erg slecht en dat breekt mij dan op dit moment gemakkelijk op. Het zijn zulke dagen dat ik op een harde manier wordt geconfronteerd dat ik midden in me herstel zit. Ik ben nog vrij instabiel en gebeurtenissen en/of externe factoren kunnen mij makkelijk uit balans brengen. Wat voor mij werkt op zulke dagen is het teruggaan naar de basis:

  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Het maken van een dagplanning.
  • Aangeven aan mijn omgeving dat ik een slechte dag heb.
  • Momenten van rust inbouwen.
  • ‘Nee’ durven zeggen.

 

Ondanks het feit dat ik eigenlijk nergens echt zin in had gister, heb ik mezelf toch aangezet om twee keer te gaan wandelen. En hoewel de eerste wandeling niet bijster veel effect had, voelde ik na mijn avondwandeling toch wat meer rust in mijn hoofd en werd de stress in mijn lichaam minder. De aanhouder wint zullen we maar zeggen. Ook heb ik een in het begin van de dag een planning gemaakt. Welke taken wil ik allemaal uitvoeren? Veel van deze taken voelde als kleine en gemakkelijke taken, maar op een zware dag zijn ook die al lastig uit te voeren. Wel heb ik vrijwel al mijn taken van gister weten uit te voeren. Hierdoor zorgde ik ervoor dat ik wel met een voldaan gevoel naar bed ging gister.

 

Ook het aankaarten aan mijn omgeving dat ik een slechte dag heb, is van groot belang voor mij. Op deze manier weten ze het in ieder geval, kunnen ze daar rekening mee houden en hoef ik niet (on)bewust een masker op te zetten. Want als ik al weinig energie heb, kost dat dragen van een masker heel veel energie, energie die ik nodig heb voor andere zaken. Daarnaast had ik eigenlijk gister een klein feestje in de avond. Op voorhand had ik hier erg veel zin in, maar omdat het gister en dinsdag ronduit kut was, merkte ik aan mijn lichaam dat het beter was om het feestje te skippen en voor mezelf te kiezen. Het durven zeggen van ‘nee’ tegen een planning en het kiezen voor mijzelf is op zulke dagen van essentieel belang.

 

Afgelopen nacht heb ik weer wat beter geslapen, nog niet top, maar er zit vooruitgang in. Ik merk ook dat ik vandaag met een andere energie ben opgestaan. Een energie die zich vooral focust op het positieve in plaats van het negatieve. Daarom had ik ook de behoefte om dit schrijfsel te typen. Ook vandaag vind ik weer mijn houvast in de basis. Het is voor mij nog een uitdaging om veel van de basisdingen volledig te integreren in mijn dagelijkste structuur, dus ook én vooral op de goede dagen. Want op die manier kan ik ervoor zorgen dat de basisaspecten echt een vast onderdeel van mijn ritme en structuur worden.

 

Hoe dan ook is het zaak om niet stil te blijven staan. Blijf in beweging, blijf bezig. Zoek wat werkt, hou daaraan vast en maakt dit een vast onderdeel van je dagen. Soms zal je twee stappen vooruit zetten, en dan weer een stap achteruit. Soms zal je twee stappen achteruit zetten, en dan weer een stap vooruit. Wees niet te streng voor jezelf. Je bent ook maar een mens. Iemand die zijn eigen uitdagingen, struggles en problemen heeft. Blijf open een eerlijk naar jezelf en de mensen om je heen. En hou hoe dan ook hoop en vertrouwen in jezelf dat jij alles aankan wat er op je pad komt. Je bent veel sterker dan je denkt.

 

Alleen maar liefde.

 

Rick Herman Peter

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Peer
12 dagen geleden

Een stapje terug is niet erg want zoals je er mee omgaat is 2 stapjes vooruit. Je bent goed bezig , ik hou van je en ben erg trots op je